Affiliate SEO je moje srdcovka, protože tenhle byznys model mi umožnil rozjet moje vlastní online pasivní podnikání a příjem mi generuje doteď. Ve zkratce jde o budování a vlastnění webů.
Ať už si web vytvoříte jakkoli, tak cílem Affiliate SEO je vydělat pomocí affiliate marketingu. Co je affiliate? Princip affilu je, že vy dostáváte provizi z vámi dovedených zákazníků. Každý eshop nebo firma může provozovat affiliate program. Ne všechny to dělají, ale je jich překvapivě hodně. Takže můžete propagovat prakticky jakýkoli produkt nebo službu, jež vás napadne. Patří mezi ně i takoví velikáni jako Alza, Vodafone, Heureka.cz či zájezdy od Invia.cz. Už jen v česku jich jsou tisíce, takže jmenovat všechny zde je nemožné. V zahraničí je to například i Amazon, jež je affiliate programem číslo jedna na anglicky mluvícím trhu.
Jak eshop pozná, že objednávka je na mé doporučení? Pomocí speciálního affiliate softwaru a vašeho unikátního affiliate odkazu jsou schopni dohledat, jaké objednávky jste přivedli vy. Každopádně technikálie nejsou důležité, důležité je vědět princip, že vaším úkolem je na eshop či službu poslat potenciální zákazníky.
Jak to ale udělat? Rozesílat odkazy kamarádům na facebooku, spamovat fóra či jiné podobnosti? Ne a ne! Nikdo z vás tohle určitě dělat nechce a ani to není bůh ví jak účinné. Přesně proto je tu to druhé cizí slovíčko a to SEO. Je to anglická zkratka volně přeložená jako optimalizace pro vyhledávače. Lidé pracující na SEO chtějí tedy mít co největší návštěvnost z Googlu či jiného vyhledávače např. Seznam, Bing apod.
Affiliate SEO je metoda, kdy pomocí googlu přivádíte lidi, jež jsou připraveni nakoupit. Lidi, kteří jsou jen kousek od nákupu a vy jim dáte jen ten finální šťouch. Tito lidé právě vybírají ten nejlepší produkt a vaším úkolem je jim tento problém vyřešit. To je vaše příležitost. Buďte lidem nápomocní při výběru produktů nebo služeb, a nechte si platit od eshopů provize.
V česku se stačí přidat do affiliate sítí typu eHub, Dognet, Cj.com, Affiliate port či eSpoluprace a získáte přístup k naprosté většině affiliate programům na trhu. To jestli daný eshop provozuje affiliate program poznáte podle toho, že do googlu napíšete “název eshopu affiliate” a pokud vám vyjede stránka, kde popisují affiliate podmínky, pak ho nejspíš mají.
PRO tip: Využívejte nástrojů jako je kwfinder.com nebo ubersuggest.com, které vám odhalí hledanost daných klíčových slov. Ahrefs.com je perfektní na odhady návštěvností jiných webů a zpětných odkazů, ale je sakra drahej. Obejdete se bez něj, ale je výhodou.
Jaký problém řešíte? | Výběr správného produktu nebo služby, a firmám přivádíte nové klienty |
Kde jsou peníze? | Provize z doporučených prodejů (měří to affiliate software typu affilbox) |
Zdroje pro další vzdělávání | Jak začít affiliate SEO od lidí, od nichž jsem se učil jáDobrý průvodce affilem pro české prostředí |
Tady jsou mnou známé konkrétní metody, jak dělat affiliate SEO:
1) Tvorba nákupních rádců a recenzí
Jednou z nejúspěšnější metodou je vytváření nákupních rádců a recenzí. Například dejme tomu, že chcete být affiliate partner pro Alza.cz. Dává smysl nechat napsat článek “Nejlepší notebooky do 10tis Kč a podle čeho vybírat” a doporučit konkrétní produkty, které vy nebo váš tým vyhodnotí jako nejlepší volbu. Pokud zvládnete přidat hodnotu samotným průzkumem a sesumírováním informací dohromady, pak nemusíte ani vlastnit dané produkty. To otvírá nekonečné možnosti, protože můžete psát o čemkoli a při schopnosti delegovat na jiné pisálky, pak i není omezené množství článků, jež můžete publikovat.
Kreativitě se meze nekladou, byť aktuálně nejvíce frčí klíčová slova typu nejlepší (název kategorie), neznamená to, že jde o jediný způsob. Naopak, se mi v minulosti osvědčilo vždy uvažovat trošičku jinak. Má smysl se zaobírat i klíčovými slovy typu “Jak vybrat produkt nebo “Produkt č.1 vs produkt č.2”. Dalším klíčovám slovem vedoucím k prodeji jsou dárky např. Dárky pro kluka 13 let nebo Tipy na dárky k 10. výročí. Shrnul bych to tak, že nejlepší jsou články, které seskupují možnosti do jednoho článku, něco porovnávají. Recenze samostatných produktů dávají smysl jen někdy, zejména když je produkt známý a je tudíž hledaný.
Na tomhle byznys modelu jsem vyrostl a když se dobře podchytí, stále ještě má smysl do něj investovat čas i peníze. Já jsem začal tak, že jsem dělal produktová srovnání chovatelských potřeb jako granule pro psy, GPS obojky nebo akvária.
Mezi populární weby na českém trhu patří arecenze.cz či cena-vykon.cz, ale mrknout se můžete i do zahraničí např. tomsguide.com.
2) Online webová aplikace, jež pomůže vybrat produkt
Zásadním problémem u první varianty je, že každý kdo umí psát, to může začít dělat. Za roky se vytvořila poměrně silná konkurence a to jak v česku tak i na anglickém trhu. Dává smysl tedy hledat jakési skulinky a dělat něco, co nemůže dělat každý. Naučte se základy programování nebo najděte jiný způsob, jak vytvořit interaktivní nástroj, jež pomůže vybrat ten správný produkt nebo službu. Buďte kreativní.
Smysl dává tvořit kvízy, jež vytvoří specializované doporučení na produkty. Nejlepší jsou oblasti, které mají spoustu možností a lidé jsou jimi zavaleni. Já například hraju stolní tenis a často je pro mě náročné nakombinovat správné dřevo a potah. Nástroj, jež by interaktivně vizualizoval dané kombinace by mě jako zákazníkovi moc pomohl. To by dávalo smysl na zahraniční trh, protože je to poměrně malé téma. V česku by to vydělalo max pár tisíc na provizích. V zahraničí klidně tisíce dolarů měsíčně.
Pěkně to zvládli např. v PCpartpicker.com, kde pomáhají sestavit vlastní PC. Dobrý nápad by mohl být také interaktivní plánovač interiéru s reálnými produkty z eshopů. Vizuálně by si to lidé mohli naskládat do vlastního pokoje podle fotky. Myslím, že něco takového udělali zde. Další unikátní nástroj je Hostingchecker.com. Tam zadáte doménu a vyhodí vám to, kde přesně daný web hostuje. Odkaz vám tam vyhodí jako affiliate odkaz a pokud si založíte web na stejném hostingu, pak mají provizi.
3) Návodové články řešící palčivý problém
Jak asi tušíte, většina profesionálních affiláků se snaží odchytit ty uživatele internetu, jež jsou připraveni nakoupit. Když tedy uděláme malý krok dozadu a začneme cílit i na klíčová slova, kde není každý hned zákazník, pak najednou té konkurence ubude. Stále máte šanci na affiliate prodej, ale je třeba vynaložit o něco více úsilí a kreativního přemýšlení na výběr tématu článku. Berte však v potaz, že naprostá většina klíčových slov není vhodná na affiliate, jen některá vám mohou přinést prodej. Stačí nad tím popřemýšlet: Je šance, že problém, který čtenář řeší lze vyřešit nějakým produktem nebo službou, se kterou mám navázanou affiliate spolupráci? Pokud ano super. Pokud ne, hledejte dál, nebo zvolte jiný byznys model.
Návodový článek “Jak vytvořit eshop” není srovnání, ale může pěkně vést k nákupu eshopového řešení, díky kterému si uživatel eshop vytvoří; např. Eshop-rychle.cz nebo Upgates mají affiliate program, jež můžete propagovat. Pokud například člověk hledá možnost, jak si pustit seriál na Voyo ze zahraničí, jistě ocení váš návodový článek, který nabízí řešení v podobě VPN. Dalším příkladem, který vám mohu ukázat je, když někdo hledá “Jak si založit vlastní podcast.” Tam se vám nabízí jednak doporučit nejlepší mikrofony, ale také programy, které mu práci podcastera ulehčí např. AI tool TimeBolt na automatické stříhání hluchých míst.
Čím palčivější problém člověk řeší, tím lepší. Proč? Snadněji vytáhne peněženku, aby problém vyřešil penězi.
4) Agregátory produktů stejné kategorie
Je tu ještě jeden způsob, který je sice čím dál víc na ústupku, ale stále je to reálná možnost, jak si vydělat skrz affiliate. Vaším cílem z hlediska affilu je cílit na podobná klíčová slova jako cílí eshop, čili názvy produktů či kategorií produktů a to nejlépe longtailové, To znamená, že jsou velmi specifické: něco jako adidas Superstar Foundation černá velikost 42. Všechny zbývající kategorie se snaží cíli tan klíčová slova recenze, jak vybrat, nejlepší apod., v katalogových webech to tak není.
Jak na to? Vyberete si oblast, kde je několik affiliate programů. Vytvoříte technické řešení, které pomocí XML souboru tahá produkty z jiného eshopu na váš katalog. Může jít o jednoduchý katalog nebo zde můžete vyvinout pokročilé funkce, které vás odliší od konkurence, vše záleží na byznys modelu. Můžete vytvořit stovky webů jako jsem nyní popsal, ale reálně to už v Googlu tolik nefunguje, protože to nepřidává velku hodnotu. Já tedy radím vždy se ptejte, jakou přidanou hodnotu přidáváte uživatelům.
Skvělou přidanou hodnotou je když, jde o oblast, kde je těžké dohledávat konkrétní produkty a porovnávat ceny, barvy apod. Například dejme tomu, že na anglickém trhu začnete web, který dává dohromady prémiové psí boudy a bude to rozcestník mezi prodejci, jež to nabízí, pak jde podle mě o skvělou službu lidem, která má službu obstát dlouhodobě v googlu.
Mezi známé české agregátory patří velikáni jako Heureka.cz, ale třeba i Glami.cz, Biano.cz nebo FAVI.cz. Jednu dobu byl v česku boom s katalogy, zejména s těmi nižší kvality, které prostě jen parazitovali na tom, že se zvládnout umístit na klíčová slova. Pak je pokosil Google a většina affiláků se přesunula na recenzní weby.
Ze zkušeností to zní jako příležitost, protože to málokdo nyní dělá. Byť je to zastaralá strategie, podle mě z toho ještě pár milionů vytáhnout jde, kor když budete mít uživatele en prvním místě a budete cílit na dostatečně velký trh.