Pasivní online byznys: Jak začít podnikat online [můj příběh a know-how]

Výše najdete audio verzi článku, jež jsem publikoval na podcastový kanál Ven z krabice. Můžete mě na něm sledovat zde.

Tenhle článek vypráví moje know-how, jaké typy online byznysů lze postavit a nechat je být, aby svého majitele živili pasivně. Míchám do toho můj příběh a moje zkušenosti.

Kdo jsem? Jsem kluk z Přerova, co v době psaní článku má 26 let. Za 10 let podnikání jsem si vybudoval životní styl milionáře. To jen díky zakládání a vlastnění online byznysů. V 19 letech jsem nešel na vysokou školu a místo toho jsem začal naplno žít z příjmů, které mi generoval můj online byznys. Co přesně tyto byznysy dělaly?

To vysvětlím dále v článku, ale pro teď je důležité vědět, že sice mi chvíli trvalo než jsem přišel na správný byznys model, ale jakmile jsem na něj přišel, tak mi peníze chodili i přes to, že jsem třeba pár měsíců nepracoval a místo toho jsem hrál jenom celý dny na playstationu nebo surfoval na Bali s kámošema.

Žádný povinnosti, žádní zaměstnanci, jenom pocitově nekonečný zdroj peněz a neomezeně moc času.

Jako student, který okolo sebe neměl nikoho takového, mě to přišlo skoro nereálné. Ale už na střední škole jsem měl takovou myšlenku, že člověk v aktuálním světě reálně nic nemusí. Nemohl jsem to vědět na 100%, protože mi přijde, že člověk na škole nikdy nemůže úplně vědět, jak vypadá život po škole.

Časem se mi to ale i potvrdilo: Pokud mám zdroj peněz nezávislý na mém času, pak můžu klidně celé dny třeba hrát tenis a chodit do kaváren. Všem to je úplně jedno, nikoho nezajímáte. Nemáte žádného šéfa či profesora, který by vás srovnal do latě.

Představte si prázdniny, jež nikdy nekončí. Tenhle pocit zažívám každý den posledních 6 let. Téměř non-stop s přítelkyní cestujeme po světě a do toho se občas staráme o naše online byznysy. Žijeme v luxusních Airbnb apartmánech po světě a jíme jen to nejlepší jídlo. Zimu a špatné počasí si pamatujeme už jen matně.

Nahradili jsme to za nekonečné teplo v tropech v místech jako Thajsko, Bali, Vietnam či Španělsko. Nejlepší na tom je, že si mohu vybírat s kým trávím čas a co během dne dělám. Je mi jedno jestli je víkend nebo státní svátek, pro mě je to den jako každý jiný.

Byznys mi generuje dostatek peněz a při nakupování se už dlouho nekoukám na cenu. Jestli zaplatím za jídlo 100 Kč nebo 1000 Kč, to si většinou ani nevšimnu. Letadlo si nekoupím, ale pro běžný život si nedávám žádné limity.

Dal jsem si za cíl žít svobodný a bezstarostný život. To se mi daří posledních 6 let a svému minulému já jsem nesmírně vděčný, že se vydalo na tuhle cestu.

Už dost dlouho jsem si to nechával pro sebe. Moji přátelé a známí samozřejmě ví co dělám, ale s veřejností to málo kdy sdílím. Tenhle článek píšu proto, že chci předat do světa mé životní ponaučení ohledně vydělávání peněz na internetu.

Pokud to alespoň jednomu člověku otevře oči a pomůže, pak tenhle článek splnil účel. Chci aby více lidí vědělo, že dnešní svět umožňuje daleko více než chodit každý den do práce a těšit se na dovolenou. Stačí mít jasný cíl a jít si za ním. Mým snem bylo mít nekonečné prázdniny.

Upozornění: Článek píšu někdy velice nestrukturovaně, protože ze sebe tzv. bliju informace. Tenhle blog mám jen jako doplněk k mým byznys aktivitám a z časových důvodů zde nebudu řešit každou nejasnost nebo gramatickou chybu. Chci za sebou zanechat stopu a někoho třeba i inspirovat, žádná jiná motivace v tom aktuálně není.

Zásady pro vytvoření pasivního online byznysu

Online podnikání je v aktuálním světě už téměř synonymem pro podnikání jako takové. To, na co se chci zaměřit, je spíše to, jak vytvořit online byznys, který je více méně pasivní a umožní vám žít životní styl milionáře, aniž byste nutně museli být milionář. Jsou to zároveň byznys modely, které z vás časem i milionáře udělat můžou.

Než se ponoříme do povídání jak na to, chci vám lépe vysvětlit, co znamená pojem “pasivní online byznys.”

Pasivní online byznys je takové podnikání, kvůli kterému nemusíte nikam docházet a které vybudujete a poté už je péče o byznys dobrovolná (doporučuji však minimálně trochu pracovat). Online byznys se o vás stará díky chytré automatizaci a pomocí delegování na externisty či zaměstnance. 

Nutno podotknout, že každé podnikání může být pasivní, i ty co nejsou online. Já se však zaměřuji na ty, které mohou být nejprve pouze online a poté mají i v nátuře, aby byli pasivní. Například vlastnění aplikace, kde lidé platí měsíční členství za její užívání, je po vytvoření aplikace téměř pasivní záležitostí, byť je třeba dobré mít externistu na support.

Oproti tomu výroba pracovních stolů pro práci ve stoje je sice cool byznys s dobrým produktem, ale v samotném základu je spíš aktivním podnikáním. Byť po nějaké době může pro majitele klidně být i pasivní.

Tím se však nebudu zaobírat, jelikož s tím nemám osobní zkušenost. Mě vždy lákaly cesty, které mi vyřeší problém peněz, co nejdříve a co nejvíce pasivně s malou finanční investicí a potenciálem být pasivní spíše dříve než později.

I v pasivním online byznyse platí pravidlo, že kam směřujete vaši pozornost to vám roste. Pokud si vytvoříte byznys, který funguje pasivně a nevěnujete se mu skoro vůbec, můžete očekávat jen mírný nárůst či stagnaci. Oproti tomu si představte pasivní byznys, kterému se věnujete dnem i nocí několik let v kuse.

Druhá varianta má daleko větší potenciál být větší než ta první. Je dobré si sjednotit očekávání už na začátku. Bez práce to totiž úplně nejde, ale dobrá zpráva je, že existuje cesta středu, která mě osobně sedí nejvíce.

Každý si najde to svoje, já například rád kombinuji dvě období: období práce a období odpočinku. Když cítím, že mám múzu a vím na čem pracovat, sednu si a několik měsíců se chovám jako běžný člověk a pracuji plus mínus normální pracovní dobu.

Možná až na to, že můj všední život prožívám na Bali, Thajských ostrovech nebo třeba na kanárech. Pravidelná práce na pasivním online byznyse mi zajišťuje to, že podnikání roste a vydělává víc a víc, ale také mohu s čistým srdcem nepracovat a v období odpočinku si užívat života ještě více naplno – v mém podání například celý dny hrát tenis, trénovat parkour, číst knihy nebo se projíždět na motorce v severním Thajsku.

Já jsem si svůj pasivní online byznys našel v 19 letech a střídavě na něm pracuji 7 let. Co se financí týče, měl jsem roky, které byly vysoko nad průměrem, i ty které byli jen lehce nadprůměrné.

Vždy mi ale můj pasivní online byznys vydělal tolik, abych žil svůj vysněný životní styl “člověka mimo systém.” Člověka, kterému chodí peníze nezávisle na odpracovaných hodinách.

Principy platné pro online i offline podnikání: nutné pochopit!

V zásadě je podnikání jednoduché. Jako podnikatel řešíte problémy lidí. Hledáte řešení na problém a toto řešení pak prodáváte. Firma jakékoli velikosti dělá přesně tohle. Nabídka a poptávka je jediné co vás v byznyse zajímá. Vaším úkolem je pouze identifikovat, jestli jsou lidé za vaše řešení ochotni platit. Pomůže vám selský rozum a jednoduchá matematika.

Je dobré si uvědomit kdo je váš zákazník a za co přesně bude platit. Pár známých online byznysů, co každý zná ze života:

  • Lidé si přejí jednoduše a rychle objednat jídlo s dovozem a restaurace chtějí prodávat více jídel, ale jsou limitování velikostí prostoru své restaurace. Aplikace na dovoz jídla typu Wolt či Foodora řeší problémy oba a na transakci si bere provizi.
  • Uchazeči o práci hledají pracovní nabídky a firmy chtějí najít zaměstnance, které odpovídají jejich popisu. Tento lukrativní problém řeší online pracovní portály typu jobs.cz nebo startupjobs.cz. Firmy si rádi zaplatí za inzerát, díky němuž najdou toho správného člověka.
  • Lidé při online nakupování potřebují srovnávat ceny a chtějí vědět jaký produkt je nejlepší. Eshopy mají zájem své produkty dostat před potenciální zákazníky. Srovnávač zboží typu heureka.cz řeší oba dva problémy. Eshopy jsou ochotni platit  za proklik.
  • Živnostníci chtějí vydávat faktury a nechtějí tím trávit moc času. Co takhle nástroj, který jim tento problém vyřeší? Fakturační nástroj typu iDoklad nebo Fakturoid jsou tu od toho. Živnostníci jsou ochotni platit roční či měsíční předplatné.

Všechny tyto byznysy řeší problém, za který jsou lidé ochotni platit. Principiálně to není těžké pochopit, je dobré však začít základami, protože nejjistější cesta k úspěchu je řešit reálné problémy.

Ne za každý vyřešený problém však dostanete zaplaceno. Pokud uděláte jedno video na youtube o tom, jak si najít práci jako programátor, tak sice řešíte lidem palčivý problém, ale peníze za něj nedostanete. Vždy si je třeba uvědomit, kde jsou peníze.

Princip podnikání je stejný i v offline podnikání, ale já se zde budu zaměřovat primárně na online, protože vám dává místní nezávislost od dne číslo jedna. Každou firmu můžete časem manažovat vzdáleně, ale trvá několik lel a vyžaduje mít lidi, kterým důvěřujete a svěřit jim provoz.

Já osobně mám i zkušenosti s offline podnikáním a to konkrétně provozování tréninků městské disciplíny parkour. Respektive šlo o poměrně úspěšnou parkourovou organizaci, která fungovala po celé moravě. Dělal jsem to chvilku, ale dost dlouho na to, abych věděl, že o online podnikání stojí za to bojovat. Úroveň časové a místní svobody je v online podnikání daleko větší. Není to však pravidlem, vždy záleží, jak si to zařídíte

Jaké znaky má online pasivní byznys?

Zmíněné znaky jsou typickými znaky pasivního online byznysu. Čím blíže se váš byznys model podobá daným znakům níže, tím lépe. Nenechte se však zaleknout, jen málo který byznys model je perfektní, v praxi je moudré dělat jakési ústupky a nedělat vše pasivně.

Výsledky se dostavují se zpožděním

Zapomeňte na férově zaplacenou práci. Dlouhé měsíce budete pracovat zadarmo s nejistým finančním výsledkem. Pokud jste narazili na byznys model, jež má tento atribut, pak gratuluji, je možné, že jste právě narazili na jackpot. Pro lepší pochopení dám praktickou ukázku: Nejtypičtějším marketingovým kanálem, který může do nekonečně přinášet výsledky, ale výsledky nepřijdou hned je SEO – optimalizace pro vyhledávače.

Tu využívají majitelé webů a eshopů, kteří chtějí získat návštěvnost z vyhledávačů jako je Google, Youtube nebo Seznam. Ať už člověk prodává cokoliv, díky SEO si může vytvořit automatizovaný kanál, který pocitově nikdy nekončí. Majitelé webů napíšou stovky článků, ale výsledek reálně může přijít až za 6-12 měsíců. A kdykoli publikují nový článek, tak i tak stále musí čekat na výsledek za několik měsíců. Tento byznys model je jen pro trpělivé, ale ti, kteří vydrží, se mohou těšit s podle mě nejpasivnějšího byznys modelu vůbec – návštěvnost z vyhledávačů jako je Google, Youtube, Seznam atd.

Dalším příkladem může být tvorba online kurzu nebo vytvoření placené mobilní aplikace. Nejprve vytváříte produkt a nikdo vám za něj neplatí, jakmile jej vytvoříte, pak už jediný na čem pracujete je marketing, který časem také můžete zautomatizovat – třeba pomocí výše zmíněné strategie.

Byznys má charakteristiky složeného úroku = sněhové koule valící se z kopce

Hledáte takový byznys který funguje trošku jako sněhová koule. Chcete aby se vaše úsilí a finanční investice nabalovali jako sněhová koule valící se s kopce. Čím déle na byznyse pracujete tím větší koule je a tím větší jsou i výsledky. Je to opakem práce pro klienty, kdy vyměňujete hodiny za peníze. Příkladem může být webový portál, který postupně zvětšujete a přidávat nové funkce = děláte produkt lepší čas od času. Nejlépe máte měsíční předplatitelé, které postupně přibývají. Čili byť vám třeba tenhle měsíc přibylo jen 5 platících předplatitelů, tak pořád máte 300 lidí, kteří už předplatiteli jsou z minulých měsíců. Hezky se vám to nabaluje, jako ta sněhová koule.

Můžete jej postavit a zapomenout, že existuje

Každý byznys vyžaduje aspoň nějakou pozornost, pokud vám funguje. Minimálně vždy budete řešit účetnictví nebo nenadálé události. Ale teď se bavíme o samotné nátuře daného online podnikání. Je rozdíl vlastnit agenturu, jež spravuje sociální média pro klienty a nechává si platit od hodiny vs. vlastnit inzertní portál, kde lidi vkládájí a platí za inzeráty automatizovaně. Vidíte ten rozdíl?  První byznys vás nutí být pořád aktivní, druhý vás pouze nutí vylepšovat produkt a řešit nenadálé problémy typu reklamace apod. Obecně platí, že u online pasivního byznysu přichází udržovací práce až tehdy, jakmile přijdou výsledky. Do té doby byznys nemusíte neustále pozorovat.

Pravidelné investování do růstu byznysu jsou dobrovolné, nikoli nezbytné

Samotné vlastnění daného byznysu by vás nemělo stát mnoho peněz. Nemusíte tedy vydělávat peníze ode dne číslo jedna. Náklady přijdou teprve tehdy když přijde nějaký úspěch. Můžete na online podnikání na chvíli zapomenout a kdykoli se k tomu můžete bez větších finančních škod vrátit. Jednoduše hledáte něco do čeho můžete, ale nemusíte investovat. Zkrátka hledejte byznys, kde fixní náklady můžete stáhnout na minimum. V praxi nebudou úplně na nule, ale v případě nutnosti, můžete vše vypnout a byznys přežije. Ideální příkladem je právě webový magazín nebo youtube kanál, jejichž primární marketingové kanály je SEO, čili spoléhají na návštěvnost od lidí, kteří danou tématiku sami vyhledávají. Jakmile dojdou peníze, člověk může na chvíli dát pauzu a přestat investovat, staré články či videa nezmízí z internetu a stále mohou přinášet prodeje. Jakmile budou opět peníze, můžete opět začít investovat. Tahle vlastnost je velice žádoucí, zejména pokud vám nedělá dobře stres z nejistot podnikání.

Vytváříte něco, co lidi využívají 24/7

Kavárna má svoj otevírací dobu, jakmile ji zavřete, nic nevyděláváte. Ten stejný barista, který vlastní kavárnu si může udělat například kurz pro jiné baristy a poskytnout jej na platformě typu Skillshare nebo českém naučmese.cz. Obojí využívá stejného know-how, ale jen jeden vám zvládá generovat peníze 24/7. Váš pasivní online byznys musí být dostupný kdykoli na internetu a lidé mohou nákup udělat v jakýkoliv čas se jim to hodí – pro vás již bez práce díky chytrým automatizacím.

Lidé si váš byznys nachází sami

Ze samotné podstaty pasivního online podnikání potřebujete získat automatizovaný a opakovatelný marketingový zdroj zákazníků. Nejlepší je když lidem vytváříte řešení na jejich problém, oni si vás pak sami najdou. Být na internetu dohledatelní je podle mých zkušeností samotná definice pasivního online byznysu. Nemusí to nutně být, ale z mé zkušenosti je to velice příjemné vlastnit byznys, kde lidé chodí za vámi, ne naopak.

Co přesně dělá můj online byznys?

To, co mi dalo mou místní a časovou nezávislost, je byznys model, který se jmenuje affiliate SEO. Moje projekty pomáhají lidem vybrat ten správný produkt, protože na mých webech najdou srovnání nejlepších produktů nebo služeb. Peníze získávám z provizí z nákupů mých čtenářů od e-shopů, s nimiž mám partnerství. Velice férový byznys protože zákazník neplatí nic navíc a eshop platí jen za platícího klienta. Jelikož vlastním weby, kam lidí chodí přes google, tak vše jede více méně na autopilota. Více o tomto byznys modelu se rozpovídám v sekci s byznys modely.

Takových byznys modelů existují desítky. Není však úplně zřejmé je najít. Sedl jsem si na zadek a zahrabal v paměti a v mých poznámkách, abych sestavil extenzivní seznam byznys modelů, které můžete založit a pak opustit a stále vám budou vydělávat – pasivní online byznysy.

V následujících částech se zaměřím na všechny kategorie online podnikání, které můžete dělat. Pokusím se dát co nejvíce praktických příkladů pro lepší představu. Moji silnou stránkou a hobby je slídění v byznys modelech a hledání toho, co je možné. Abych pravdu řekl, možná trávím analýzou firem a byznys modelů více času než reálnou prací, což sice není dobré pro můj aktuální byznys, ale pro sepsání tohoto článku jsem ten pravý. Byznys modely na internetu znám snad všechny.

Mým cílem je prezentovat tady převážně takové byznysy, které vám mohou dát životní styl, který vedu aktuálně já. Je to také i služba pro mě, protože já z toho také budu čerpat pro inspiraci na mé další podniky.

Ještě ale malé rozdělení podle zdroje peněz:

Odkud mohou plynout peníze u pasivního online byznysu?

Základní věcí při zakládání vašeho online byznysu je jasně si odpovědět odkud budou plynout vaše peníze. Níže najdete přesně tohle, rozdělení byznysů podle toho odkud plynou peníze

  • Prodej reklamy
  • Provize z prodeje čehokoli
  • Prodej informací
  • Prodej nebo pronájem softwaru
    • Prodej programu na PC nebo Mac
    • prodej pluginů či doplňků pro existující softwary
    • Prodej webové aplikace
    • Prodej komplexního softwaru
    • Prodej aplikace na App store nebo Google play
  • Prodej inzerátů na svém portálu
  • Prodej fyzických produktů / eshopy
  • Prodej duševního vlastnictví

Když se podíváme jaké problémy můžeme řešit jakožto vlastníci online byznysů, pak mě napadá pár nejčastějších:

  1. Výběr správného produktu
  2. Poskytovat online místo, kde mohou firmy publikovat reklamu
  3. Nedostatek, potřebu či tužbu fyzického produktu
  4. Řešit problém, že člověk neví jak na to (nemá know-how)
  5. Řeší to, že člověk potřebuje váš produkt k dokončení pracovních či osobních úkolů na PC nebo na telefonu.
  6. Řešit nudu a zabavení
  7. Řešit lepší zdraví
  8. Pomoci s lepší produktivitou

31 byznys modelů, které mohou být online pasivní byznys

Tuhle jsem sekci jsem vytvořil pro všechny, kteří si chtějí projít konkrétní cesty, jak vybudovat pasivní online byznys. Co se rozumí byznys modelem? Opakovatelný postup, který je společný pro celou řadu jiných podniků, v tradičním podnikání to může být “Pronájem kancelářské budovy” nebo třeba “Provozování pekárny na lukrativní lokaci.”.

Některé byznys modely jsou více pasivní než jiné, ale vždy to jde obejít přes delegování na externisty či zaměstnance. Berte také v potaz, že ne všechny dávají smysl na českém trhu. Jakožto online podnikatel je vhodné smířit se s tím, že budete vytvářet produkty pro globální trh, v angličtině. Není to podmínka, ale značně vám to usnadní výběr. Někdy však dává smysl vzít byznys model ze zahraničí a rozjet ho v Česku, tam však riskujete, že je náš trh například moc malý. Někdy však můžete narazit na jackpot. V seznamu níže to budu mixovat dohromady, někdy podle mě dávají smysl jenom v zahraničí někdy obojí.

Seznam níže slouží jako takovej můj neorganizovaný soupis potenciálních příležitostí pro mě i pro ostatní. Některé byznys modely se prolínají, ale to proto, že se snažím být co nejkonkrétnější.

1) Affiliate SEO: vlastnění webů s návštěvností z googlu

Affiliate SEO je moje srdcovka, protože tenhle byznys model mi umožnil rozjet moje vlastní online pasivní podnikání a příjem mi generuje doteď. Ve zkratce jde o budování a vlastnění webů.

Jako affiliate partner získáváte provize z prodejů na cizích e-shopech. Například můžete dělat affiliate marketing pro Heureka.cz nebo Alza.cz a získávat provize téměř z jakéhokoli produktu, který byste chtěli propagovat. Nejčastěji chcete oslovit lidi ve fázi, kdy jsou připraveni utratit peníze, a nasměrovat je na správné místo. Tito lidé právě vybírají konkrétní produkty a vy jim pomáháte s výběrem.

Vaším cílem je najít někoho, kdo chce koupit například sekačku, ale ještě se nerozhodl, kterou si vybrat. Jako majitel affiliate webu mu poskytnete odpovědi a pomůžete mu s rozhodnutím.

Více podrobností o tom, jak to přesně dělat, najdete v samostatném článku.

Jaký problém řešíte?Výběr správného produktu nebo služby, a firmám přivádíte nové klienty
Kde jsou peníze?Provize z doporučených prodejů (měří to affiliate software typu affilbox)
Zdroje pro další vzděláváníJak začít affiliate SEO od lidí, od nichž jsem se učil jáDobrý průvodce affilem pro české prostředí

2) Obsahový web, co vydělává na reklamě

Vytvořte web, nejčastěji na WordPressu, nechte napsat stovky článků na hledaná klíčová slova a vložte na web skripty, které automaticky ukazují reklamu. Princip je jednoduchý, vy vlastníte médium, kam lidé chodí pro informace nebo za zábavou, a tohle místo pronajímáte firmám jako reklamu.

Já tenhle byznys model miluju, protože je velice prostý. Vy se můžete zaměřovat na jakékoli témata. Tím, že je tak jednoduché, tak to přitahuje hodně lidí a konkurence je poměrně silná, zejména v zahraničí. Ale pokud si správně vyberete klíčová slova, pak můžete uspět i nyní.

Vy dostáváte zaplaceno pokaždé když někdo klikne na reklamu nebo za 1000 zobrazení, záleží na konkrétní domluvě. V česku lidi nejčastěji využívají Adsense, případně agentury typu Impression Media, Tiscali apod.

V zahraničí je nejpopulárnější variantou Mediavine nebo Ezoic, tyhle služby zvládnou vygenerovat 10-40 dolarů za tisíc zobrazení stránky. Když vybudujete web, jež má 200tis zobrazení měsíčně, tak vyděláte 2000 až 8000 dolarů, čili cca 45-180 tis Kč měsíčně.

V česku je to o dost horší. 50 až 100 Kč za 1000 zobrazení je střízlivější pohled. Například můj průměr v Adsense je 118 Kč za 1000 zobrazení stránky. Takže v česku si vydělám 11800 Kč za vlastnění webu, co generuje 100tis návštěv měsíčně. Byť 100tis zní jako hodně, tak to není tak těžké. Jakmile vytvoříte web, který má návštěvnost z Googlu, tak to tak vydrží zpravidla několik let, ať už děláte cokoliv.

Weby, které fungují tímto byznys modelem jsou sta tisíce, ale pro příklad mohu dát toprecepty.cz či ireceptar.cz.

Jaký problém řešíte?Lidem poskytujete informace a inzerentům poskytujete prostor, kde inzerovat
Kde jsou peníze?Prodej reklamy např. Adsense
Zdroje pro další vzděláváníRozhovor s člověkem, co tvoří weby na reklamu

3) Předplatné webového magazínu

Předplatné webového magazínu bylo v minulosti nepředstavitelné, protože lidé byli zvyklí mít celý internet zdarma. Nyní žijeme v době předplatného. Lidé si platí Netflix, podporují své oblíbené influencery na Patreonu a platí se dokonce i většina mobilních aplikacích, které za něco stojí. Velké zpravodajské portály Deník N nebo iDNES mají předplatné, ale v Česku najdete i zábavní weby typu Refresher.cz. Případně i web, který zveřejňuje reálné spotřebitelské testy Dtest.cz. Potenciál má všek jakýkoli obsah, které přináší lidem hodnotu.

Jistě znáte platformy typu HeroHero nebo Patreon. Předplatné webu slouží stejnému účelu, ale dává smysl zejména tehdy, když chcete mít větší kontrolu nad celý systémem a především, když si přejete kombinovat několik byznys modelů např. výdělek z reklam nebo se SEO affiliate. Obecně můžete lépe využívat SEO k propagaci svého placeného produktu, předplatného. Je však důležité mít systémy na dodávání sále nového obsahu.

Jaký problém řešíte?Nejčastěji dáváte zajímavé informace, které nenajdou jinde
Kde jsou peníze?Měsíční či roční předplatné

4) Psaní knih a publikování na Amazon v AJ

Vytvořte knihu o čemkoli a prodávejte ji na amazonu. Vaším úkolem je vytvořit obsah a obálku knihy, amazon se postará o zbytek. Knihu za vás Amazon dokonce i vytiskne. Nadstavbou vašich knih mohou být i namluvené audioknihy, buď vámi, dabérem nebo AI typu eleven labs. Máte tedy hned tři typy produktů, které můžete prodávat: eKnihy na Kindle, fyzické knihy a audioknihy.

Psát můžete cokoli, ale určitý typ knih se prodává lépe. Jsou to často naučné knihy nebo knihy, které jasně cílí na hledaná klíčová slova. Co si pod tím představit? Dám konkrétní příklady, ať máte trošku představu:. Cestovatelské průvodce po Jižní Moravě; Jak postavit energeticky soběstačný dům; Jak začít parkour: krok po kroku; Jak založit LLC v USA na dálku; Ultimátní kuchařka pro Carnivore dietu; Jak si vypěstovat a starat se o golfový trávník…

Asi chápete styl knih, který mám na mysli. Čím širší téma to je, tím větší potenciál to má být hodně prodávané, ale za to je těžší prorazit. V dnešní době je dobré jít hodně do detailu a řešit konkrétní problém. Řekněme, že stavíte energeticky soběstačný dům a za boha nemůžete přijít na správné nastavení solárních panelů. Jdete tedy na amazon, že si koupíte eknihu, jež vám to do detailu vysvětlí. Máte na výběr mezi: Kompletní průvodce stavbou soběstačného domu nebo “Jak si postavit domácí solární elektrárnu a vyvarovat se chyb, jež byste litovali.” Myslím, že větší hodnotu vám předá ta, která je konkrétnější na soláry. Jsou to naučné knihy, které řeší ideálně poměrně specifický problém. Výhodou je, pokud danému problému už rozumíte, ale není to podmínkou. Berte také v potaz, že můžete klidně delegovat psaní knihy na copywritera. Navíc pokud kniha předává hodnotu, nemusí být všelijak dlouhá, chápejte to spíše jako takovou příručku.

Nezapomeňte, že při psaní knih vám může pomoci ChatGPT.

Dalším lukrativním tématem jsou knihy, jež mají jen málo psaného obsahu. Jsou to nejčastěji omalovánky, kalendáře, diáře, mapy apod. Tam je výhoda, že můžete vydat hodně knih za nižší cenu.

Samozřejmě pokud vás volá psát fikci a romány, pak jen do toho, nedoporučuji to však hned brát jako finanční záležitost, ale spíše srdcovou věc, peníze přijdou s vaším úspěchem.

Jaký problém řešíte?Potřebu specializovaných informací; případně můžete i řešit zabavení, vyřešit nudu
Kde jsou peníze?Prodej eknih na Kindle, knih a audioknih
Zdroje pro další vzděláváníByznys model vysvětlený více do detailuSkvělá success klučiny, co prodává AI knihy 

5) Prodej svého kurzu na vzdělávací platformě

Natočte video kurz, který lidem řeší problém a publikujte jej na platfromě typu Udemy, Skillshare, Coursea nebo českém Naučmese či Kurzyproradost.cz. Najděte něco specifického typu Jak začít stříhat video v DaVinci Resolve nebo Jak vytvořit vlastní eshop na Shopify jednoduše. Já bych volil něco, co lidem má šanci vydělat peníze, protože za to jsou lidi ochotni platit.

Tyhle platformy si berou vždy nějaké procento, na pohled velké např. 50% když si vás lidé najdou skrz platformu. Výměnou za to jste dohledatelní na jejich platformě pod klíčovými slovy, které hledají lidé co jsou ochotni nakoupit kurz. Výhodou je mít své publikum, kterému kurz doporučíte, ale není to podmínkou.

Jaký problém řešíte?Lidem dáte informace, které nemohou najít jinde zdarma
Kde jsou peníze?Prodej kurzu

6) Prodej vlastního kurzu na vlastním webu

Vytvořte kurz, najděte marketingový kanál a kurz prodávejte na svém webu. Nejlepší jsou podle mě kariérní témata, která lidem pomohou vydělat nebo ušetřit peníze. Hned za ním jsou témata, která pomáhají zlepšit zdraví nebo řeší vážně palčivý problém, na který není mnoho informací online.

Tohle se zdá na pohled stejné jako prodej kurzu skrze jinou platformu, ale jde o poměrně jiný byznys model. Při prodeji kurzů na jiné platformě si vyděláte trošku méně na jeden kurz, ale za to více pasivně, protože vás lidé nachází skrze jejich vyhledání. U kurzů na vlastní platformě máte potenciál vydělat více, ale čeká vás více práce a lámání si hlavy se správným marketingovým kanálem. Doporučuji se cenu dát opravdu vysoko, proto i hodnota informací v kurzu by měla být vysoká.

Nejčastěji si potřebujete vybudovat i vlastní publikum např. skrze informace zadarmo na youtubu nebo na instagramu. Nejčastěji se pak pracuje s emailem a e mailovou sekvencí vedoucí k prodeji. Není jedna správná cesta, ale obecně je fajn vybudovat si s publikem vztah, teprve pak prodávat. Jakmile máte nastavené sekvence, jde o poměrně pasivní byznys.

Jaký problém řešíte?Lidem dáte informace, které nemohou najít jinde zdarma
Kde jsou peníze?Prodej kurzu

7) Prodávání tréninkových plánů pro fitness a sport

Prodej informací nemusí být jenom kurzy, weby a e-knihy. Kdo někdy chodil do posilovny, ví, že vymyslet si správný workout umí být někdy náročné mentálně i časově, zvlášť když máte posilovnu jen jako doplňující aktivitu.

Objevil jsem, že velký market je právě v sestavení tréninkových plánů. Jako byznys model sepište tréninkový plán, který je něčím unikátní a prodávajete ho jako PDF nebo v placené sekci na webu.

Pěkně to dělá jeden čech Adam Česlík zde nebo třeba AthleanX v zahraničí. Spadá sem však i specifické tréninkové metody, například Table Tennis Daily Academy, kteří prodávají tréninkový plán pro stolní tenisty.

Jaký problém řešíte?Lidem šetříte čas a pomáháte s lepším zdravím
Kde jsou peníze?Prodej informací / know-how

8) Prodej protokolů a manuálů pro firmy

Představte si, že někomu popisujete krok po kroku, jak něco udělat. A teď si představte, že tento návod přetavíte do PDF a bude určen firmám pro konkrétní procesy. Vaše cílovka jsou firmy nebo podnikaví jedinci. Nejčastěji jde o marketingové SOP (Stand Operating Procedure), např. sestavování kampaní na facebook, google ads či třeba TikToku. Základní myšlenka takových protokolů je, aby provozovatelům firem ulehčilo sestavování vlastních procesů. Může jít také o jakýsi bodový seznam, např. Jak do firmy implementovat GDPR; SEO checklist před tím než publikujete web; Promty do ChatGPT, které vám ulehčí psaní firemního blogu.

Opět platí, že čím specifičtější problém řešíte, tím větší šanci na úspěch máte. Pokud například sami provozujete  facebook kampaně pro váš český eshop, můžete vaše know-how dát na papír a prodávejte jej firmám.

Upřímně netuším, jak to dostat k těm správným lidem a nevím o tomhle byznys modelu tak moc, ale lidé to dělají a prodává se to za slušné peníze např. zde. Na odkazu najdete i jiné SOPs, a žádnému z nich nerozumím. Nejspíš jde o dokumenty určené pro korporace. Ale vidite? Podle mě skvělá oblast, protože ne každý tu příležitost vidí.

Já sám mám spousty interních SOPs, návodů pro mé zaměstnance, tak mě napadá, mohl bych to začít prodávat jiným podnikatelům? Možná ano.

Jaký problém řešíte?Pomáháte lidem zlepšovat procesy ve firmě
Kde jsou peníze?Prodej informací / know-how

9) Automatizovaný YouTube kanál

YouTube vyplácí peníze za zhlédnutí, a to jakmile máte více než 1000 odběratelů. Velmi jednoduchý byznys model: čím více zhlédnutí máte, tím více vyděláte. Do videí však můžete zakomponovat i srovnání produktů a vydělávat přes affiliate. Další možností je mít pro videa naplánované sponzory, které zmíníte na začátku videa. YouTube videi můžete také prodávat vlastní produkt, např. aplikaci nebo infoprodukt typu kurz či knihu.

Každopádně to není podstatné, automatizovaný YouTube kanál je zkrátka něco, co na vás přitáhne pozornost a lidé vaše videa budou sledovat. Můžete vydělávat pouze z reklam, ale můžete to klidně posunout i dál. Jak to ale udělat?

Řeč je o faceless videích. Určitě jste tyhle anonymní faceless videa už viděli. Je tam zpravidla nějaký moderátor/hlas, který čte skript, ve videu jsou relevantní snímky, např. záběry z filmů, fotobank, jiných YouTube videí nebo grafické prvky a grafy, a je to pěkně sestříhané. Tato byznysová metoda učí, že na každou roli si sestavíte systém, a tu poté delegujete na freelancery.

Máte zde 4 role: Scénárista, Moderátor, Editor videí, Administrátor YouTube, tedy ten, kdo zveřejňuje a vymýšlí nadpisy. Ideálně chcete vytvořit takový systém, abyste platili méně než vyděláte. To chvíli trvá, ale jde to. Další možností je vše dělat nárazově sám a poté jen těžit z minulé práce. To je zejména fajn, když vytváříte tzv. evergreen obsah, tedy něco, co lidé neustále hledají. Jsou to jakákoli videa, která lidi hledají. Já jsem si zkusil udělat podobný kanál v Česku a na reklamy nic moc, ale na affiliate je to fajn. Publikuji návodová videa, jak vybrat produkty všeho druhu.

Je to poměrně hodně práce, ale jakmile máte něco vytvořeno, tak i když přestanete, stále vám to vydělává.

Jaký problém řešíte?Nejčastěji řešíte problém nudy, ale často také problém nedostatečného know-how
Kde jsou peníze?Prodej reklamy + prodej čehokoliv jiného např. skrz affiliate

10) Prodávejte software, programy, aplikace apod.

Prodej softwaru je podle mě nejlepší a nejširší tématika ze všech zmíněných. Tahle nadkategorie zahrnuje stovky různých byznys modelů. Jak vytvořit software? Naučte se programovat a udělejte si sami, nebo si najmout programátora. Střední cesta je najít si byznys partnera, který je developer a vy byste ovládly online marketing a prodej. To je však detail, důležité je znát byznys model, software už nějak vytvoříte.

Je jedno jaký typ softwaru budete dělat, vždy je důležité, ať řešíte lidem reálné problémy, ne to co vy si vymyslíte, že se vám líbí dělat.

Dám zde několik příkladů, ale po přečtení mi určitě dáte za pravdu, že existuje daleko více typů softwarů. Tohle je jen taková ukázka.

Jaký problém řešíte?Jakýkoli problém, jež jde vyřešit softwarem
Kde jsou peníze?Prodej předplatného nebo jednorázová platba

a) Prodej mobilních aplikací

Velice populární a stále aktuální byznys model. Najděte problém, které můžete vyřešit lépe než konkurence a začněte jej prodávat formou appky na iOS nebo Android.

Skvělé je, že na app storu a Play storu lidé vyhledávají, takže můžete získávat zákazníky i organicky skrz SEO. Lidé jsou navíc zvyklý za appky platit, jednoduše skrze apple pay nebo Google Pay.

b) Prodej komplexního softwaru jako Saas

Tahle kategorie je tak trochu mnou vymyšlená. Může to být webová aplikace, nebo kombinace webové aplikace a mobilní appky. Nebo to je propojení nějakého softwaru s jiným softwarem. Cokoli co řeší problém, za který si lidé jsou ochotni zaplatit.

Může jít o CRM, marketingový nástroj, analytický nástroj, vzdělávací platforma nebo cokoli, co pomáhá konkrétní skupině zákazníků.

c) Prodej šablon či pluginů na na existující softwary

Znáte WordPress, Shopify, ChatGPT nebo třeba Google Chrome? Vsadím se, že alespoň jeden z těchto softwarů znáte. Víte co mají společné? Mají marketplace, kde můžete prodávat svoje pluginy nebo doplňky. Za mě byznys model do kterého chci sám vstoupit, protože lidé si vás budou nacházet sami v daném marketplace.

d) Vytvoření a prodej mobilních her

Naučte se developovat jednoduché mobilní hry např. logické a pomocí online marketingu ji dostaňte mezi lidi. Vyžaduje specifické znalosti, ale jde o velký trh, kde je hodně peněz.

e) Pronájem API jiným developerům

Pokud vytvoříte software založený na datech, můžete prodávat API i jiným developerů, Pokud si uděláte například analytický nástroj pro podcasty, pak ty data můžete prodávat jiným developerům skrz portály jako např. RapidApi.com. Tento byznys model je super, když chcete být backend developer bez nutnosti dělat frontend.

Další byznys modely, které stojí za to prozkoumat

  • Inzertní portály s platbou za inzerát zaměřený na specifické publikum
  • Agregátor firem či míst s platbou za umístění
  • Prodej presetů pro programy na střih videa (DaVinci Resolce, Premiere Pro) např. na Envato.com
  • User generated obsah monetizovaný reklamou: toprecepty.cz, urbandictionary.com
  • Delegovaný instagramový profil, jež postuje placené sponzorství
  • Prodej ilustrací, fotek či videí na fotobankách
  • Kombinace zdarma youtube videí a placeného patreonu či HeroHero
  • Prodej fyzických produktů na Amazonu
  • Vlastní eshop s delegovanou logistikou
  • Prodej své hudby na spotify či streamovat  na youtube – např. vytvářet elektronickou hudbu
  • Automatizovany placeny newsletter
  • Online tržiště, které propojuje lidi (např. Upwork, poptavky.cz, fermakleri.cz)
  • Delegovany podcast monetizovaný reklamou
  • Natočení placeného filmu např. prodej na Vimeo
  • Zaměřený online bazar monetizovaný reklamou a placenými inzeraty (cyklobazar)
  • Platforma pro crowdfunding
  • Prodej certifikací jako nezávislá třetí strana např. hodnocení zákaznické podpory
  • Vytvoření NFT projektu
  • Pronájem hlasu na eleven labs
  • Prodej grafiky nebo fotek na fotobankách

Autor článku:

Zajímá vás něco o mém životním příběhu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kam dál?